Skriv en presentation

Lämna en kommentar

11 september, 2012 av Hülya Basaran

Skriftlig och muntlig presentation

Du ska skriva en kort presentation där du berättar:

vad du heter, vad du tycker om att göra på fritiden och vilken artist /vilken grupp du helst lyssnar på. Du ska också skriva varför du tycker om musik från just denna artist/grupp och när du helst lyssnar på musik. Du får använda datorn för att söka på artisten/gruppen på internet. När du har skrivit klart din presentation ska du redovisa detta muntligt för din klass.

Så här kan du skriva din presentation:

Jag heter… och på min fritid gillar jag att …. och …

Min favoritartist är …

Jag gillar att lyssna på … för att musiken och texten får mig att känna mig…

Den bästa låten jag vet är …

Den tycker jag om därför att …

Jag lyssnar på musik …

Från LGR11

I den här uppgiften kommer du att utveckla din förmåga att:
  • formulera dig och kommunicera i tal och skrift
  • söka information från olika källor och värdera dessa

 

För att träna dessa förmågor kommer vi att:
  • Skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator
  • Prata om meningsbyggnad, sambandsord och begrepp
  • Söka information via sökmotorer på internet
  • Gå igenom olika språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och stödord
  • Träna på muntlig presentation och muntligt berättande för din klass
  • Använda stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra din muntliga presentation
  • Samtala om hur gester och kroppsspråk kan påverka din presentation
Kommentera

Vi tävlar i

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 2 andra följare

Statistik för bloggen

  • 4,342 hits
